Eerste weken New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bas Groen - WaarBenJij.nu Eerste weken New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bas Groen - WaarBenJij.nu

Eerste weken New York

Blijf op de hoogte en volg Bas

14 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Hallo allemaal,

Ik zit nu bijna drie weken in New York en het leek mij toch wel handig om op deze manier de mensen die in mijn avonturen geïnteresseerd zijn op de hoogte te houden. Geniet ervan!

Nadat ik afscheid had genomen van m'n vrienden, opa's, oma's en de rest van m'n familie was het 24 april tijd om naar Schiphol te vertrekken. Lotte kon helaas niet mee, want die had een examentraining, maar Marleen, m'n ouders en Roos waren er wel. Nadat ik ook van hen afscheid had genomen kon mijn reis naar New York vertrekken. Na een prima reis via Reykjavik kwam ik veilig aan in NY.

De eerste dagen sliep ik in een hostel, om van daaruit naar een kamer te zoeken. De eerste dag heb ik meteen een Amerikaans telefoonabonnement geregeld en vervolgens alle afspraken om kamers te bekijken. Ik heb de eerste dagen aardig wat kamers bekeken en had uiteindelijk de luxe dat ik kon kiezen waar ik wilde gaan wonen. Ben voor een kamer in west Harlem, Manhattan gegaan (516W 135th street, voor als je het op Google maps wilt bekijken). Heel chill appartement, grote woonkamer en keuken, niet een hele grote kamer, maar relatief wel goedkoop en de andere twee gasten die er wonen zijn ook heel relax. Degene die geïnteresseerd zijn, kan ik een rondleiding op skype geven.

Omdat ik de kamer nog niet meteen in kon, ben ik tot woensdag in een hostel gebleven. Hier had ik meteen al in het begin een Engelse jongen en een Duits meisje ontmoet, waar ik na het bezichtigen van kamers toeristische dingen mee ging doen. Ben in de eerste dagen o.a. boven op het Rockefeller center geweest, heb over de Brooklyn Bridge gelopen, bij Times Square geweest, door Central Park gelopen en een aantal wijken bezocht.

Maar de reden dat ik naar New York ben gegaan is officieel natuurlijk om te studeren. Heb nu mijn eerste anderhalve week in het Medical Centre van Columbia University erop zitten en zal mij de komende drie maanden bezig gaan houden met het maken van computermodellen van de aorta. Hele aardige mensen bij de onderzoeksgroep waar ik zit en tijden die ze hanteren zijn ook prima: ik kom rond half 11 binnen en ga rond een uurtje of 6 weer weg.

Ik vind de sfeer in NY tot nu toe heel relax. Er is altijd wat te doen en er gebeurt ontzettend veel, ook buiten het centrum. Bij mij in de buurt wonen heel veel Mexicanen (op sommige plaatsen word je standaard in het Spaans aangesproken) en er zijn heel veel lekkere tentjes waar je goedkoop wat af kunt halen. Boodschappen zijn ook lang niet zo duur als ik had verwacht en we hebben een goede keuken in het appartement, dus ik kook ook regelmatig. Verder is de metro die je zo'n beetje overal naartoe brengt 100m hiervandaan en is de Hudson river waarlangs ik af en toe ga hardlopen (jaja) ook maar twee straten verderop.

Overdag ben ik meestal op stage en 's avonds ga ik vaak met m'n huisgenoten chillen, potje voetballen of op pad: ben gister en eergister naar casino en een stand-up comedyshow geweest. In de weekenden heb ik wat meer tijd om wat van de stad te zien. Heb nog een hele tijd voor me dus doe het rustig aan. Zoek dan een gedeelte van de stad uit waar ik wat moois kan bezichtigen en verder probeer ik een beetje met het New Yorkse leven mee te doen: bagel halen met lunch, ergens koffietje drinken of een markt bezoeken. Soms ga ik alleen, soms met een huisgenoot en vanaf volgende week is Octo hier ook, dus zal dan ook wel vette dingen met hem gaan doen. Het eerste weekend ben ik naar het Museum of Modern Art gegaan en hier hingen tot mijn verbazing allemaal bekende werken van van Gogh, Picasso, Warhole, Monet, Mondriaan en nog veel meer. Ook heb ik de Highline bezocht en ben ik naar een heel vet underground feestje in Brooklyn geweest. Afgelopen zaterdag regende het de hele dag, dus toen heb ik vrij weinig gedaan, maar zondag was het hier maar liefst al 27 graden en heb ik de hele dag Brooklyn verkend.

Dit was het voor nu. Over een paar weken zal ik weer een nieuwe update geven!

• 15 Mei 2014 - 07:51

Ruud:

Hi Bas,

Succes in NY, namens je ex collega's.

Groet Ruud

• 15 Mei 2014 - 09:02

Hans Groen:

Tsjow! Mooi verhaal, geniet ervan (maar dat doe je wel)! En eh.... Hardlopen? Groet Hans

• 15 Mei 2014 - 13:23

Andre En Loes:

Hoi Bas,

Leuk om te lezen hoe het met je gaat in NY :-)
    Succes met je stage en geniet er van.

Liefs
    Andre en Loes

• 15 Mei 2014 - 16:28

Claudy Groen:

Hey Bas,
    Geweldig zeg, indrukwekkend allemaal, leuk dat je dit deelt met ons.
    Succes en maak er een mooie, onvergetelijke tijd van.
    Liefs, Bjørn, Claudy & Liesl.

• 17 Mei 2014 - 12:44

Omaenopa.:

Lieve bas Een leuk berieht dat je het erg na je zin heb en al zo veel heb gezien heb en dan ook nog heel sportief beziet