Laatste weken New York, begin Centraal Amerika - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Bas Groen - WaarBenJij.nu Laatste weken New York, begin Centraal Amerika - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Bas Groen - WaarBenJij.nu

Laatste weken New York, begin Centraal Amerika

Blijf op de hoogte en volg Bas

08 September 2014 | Belize, Caye Caulker

Hola,

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik iets heb laten horen, dus ik heb mezelf weer achter een PC gezet om wat van mijn verhalen met jullie te delen.

De laatste keer dat ik iets heb laten horen was net voordat iedereen me in New York kwam bezoeken. Eerst kwamen m'n ouders en zusjes en later Roos. Heb ze in de tijd dat ze er waren zoveel mogelijk van New York laten zien. Sommige plekken was ik zelf al een paar keer geweest, maar enkele ook nog niet, zoals 9/11 memorial, Staten Island ferry en Metropolitan Museum of Art. Roos en ik hebben ook nog een paar dagen buiten New York in een B&B gezeten. Was heel relaxed midden in de natuur op een kleine boerderij. Lekker niks gedaan daar, bij het kampvuur gezeten en waterval bezocht. Toen iedereen weer weg was had ik nog twee dagen voordat ik zelf ook vertrok. Laatste twee dagen nog goed gepartyd met m'n vrienden daar en vervolgens lekker brak met het vliegtuig naar Mexico gegaan.

Ik vloog op Cancun en hier was het meteen lekker warm. Volledig bezweet van een stukje van 500m kwam ik aan bij het hostel. Hier hadden ze gelukkig een jacuzzi op het dak, dus dat was wel heel relaxed. Ik had twee nachten geboekt, maar iedereen vertelde me dat er weinig te beleven was en ik het best zo snel mogelijk weer weg kon, dus heb dat ook maar na een nacht gedaan. Het leek me wel fijn om eerst even lekker op een eiland te chillen, dus heb de bus en boot naar Isla Holbox gepakt. Was een heel chill eiland zonder auto's, alleen maar zandweggetjes en lekkere vis van de BBQ. Omdat het op de grens tussen de Golf van Mexico en de Caribische zee ligt, komen hier in bepaalde delen van het jaar walvishaaien voor. Heb een snorkeltour gedaan en met een walvishaai van een meter of 6 gezwommen. Was blijkbaar van gemiddelde grootte omdat het einde van het seizoen was, maar nog steeds heel indrukwekkend om te zien! Tijdens die tour ook dolfijnen, flamingo's en zeeschildpadden gezien.

Na twee nachten op Isla Holbox ben ik naar Valladolid gegaan. Heel leuk Mexicaans dorpje met weinig toeristen. Midden in de stad heb je ook cenote's, grote gaten waar de grond is weggezakt en waar je in kunt zwemmen, dus dat was ook heel relax met de hitte. Het ligt heel dicht bij Cichen Itza dus was een ideaal punt om daar naartoe te gaan. Het is laatst tot een van de zeven nieuwe wereldwonderen verkozen, maar ik hoorde van iedereen dat ik er niet teveel van moest verwachten en het heel toeristisch was. Omdat wij heel vroeg gingen waren er nog bijna geen andere mensen en door mijn lage verwachtingen was het uiteindelijk alsnog heel erg vet om te zien.

Van Valladolid ben ik vervolgens naar Bacalar gegaan. Ligt aan een hele mooie lagune met kraakhelder water, maar verder is er niet zoveel te doen. Dit laatste heb ik dan ook gedaan, net als de rest van de mensen in het hostel. Was een heel laidback sfeertje en was wel even lekker om een paar dagen niet zoveel te doen. Van daaruit wilde ik met de boot naar Belize. Ik was nog steeds in de relaxte sfeer dus ging heel rustig richting de haven om er daar achter te komen dat ik meer dan een uur te laat was voor de boot. Daar toen maar in een hostel gebleven en nog een laatste avond van het heerlijke Mexicaanse eten genoten.

De volgende dag was ik gelukkig wel op tijd en heb toen de boot gepakt naar Caye Caulker. Was heel anders dan Mexico: een hele andere sfeer en opeens allemaal donkere mensen. Was een typisch Caribisch eiland, waar Bob Marley zo'n beetje de enige artiest was die werd gedraaid. Op het eiland heb ik lekker kreeft gegeten en rum gedronken. Hier heb ik ook weer een snorkeltour gedaan, dit keer naar het op een-na-grootste rif ter wereld, wat daar ongeveer 1km vandaan is. Deze keer zagen we oa zeekoeien, roggen, schildpadden en haaien, heel vet allemaal!

Heb ervoor gekozen om geen andere plekken in Belize meer te bezoeken zodat ik meer tijd heb in Guatemala en het daar ook relatief duur was (hele kreeft was toch al snel 10euro...). In het algemeen is bijna alles heel goedkoop, op de tours na. Hostels zijn allemaal heel erg chill en heb er nog niet een gevonden zonder hangmatten. Zijn altijd heel veel relaxte mensen, alleen iedereen waar ik mee omga gaat steeds precies de andere kant op. Moet dus steeds weer nieuwe mensen vinden, maar dat is gelukkig heel makkelijk in hostels, zeker als je alleen bent.

Ben inmiddels al ruim een week in Guatemala, maar daar zal ik de volgende keer meer over vertellen.